Reparatie methoden bij Autoinspectie-BCA

Om schades te repareren zijn diverse reparatiemethoden toepasbaar. Per methode staan onderstaand de normen en criteria.

Bekleding reparatie

Het herstellen van stoel, vloer, hemel en deur bekleding. Het opvullen van een gaatje met lijm en stofpoeder gebeurt vaak bij stoffen en velours bekledingen. Bij een Lederen interieur zet men in het gat een nieuw stukje leer.

Dashboard reparatie

Een dashboardreparatie is hetzelfde als een kunststofreparatie. De plek wordt gevuld en daarna geschuurt. Hierna wordt het eventuele relief terug gebracht middels het naspuiten met speciale kunststofreparatie spuitbus. Het motief van kunststof in het interieur is moeilijker om na te maken

Inlakken

Lichte steenslag op delen is te repareren middels het inlakken met een lakstift. Eventueel kan deze handeling opgevolgd worden door polijsten.

Kunststofreparatie

Indien er een diep kras of schaaf zichtbaar is op bijvoorbeeld een bumper wordt kunststofreparatie toegepast. De plek wordt gevuld en daarna geschuurt. Hierna wordt het eventuele reliëf terug gebracht middels het naspuiten met speciale kunststofreparatie spuitbus

Modelleren

Men kan met een lange staaf via het raamwerk het deukje eruit drukken of men kan het interieur(paneel) verwijderen en daarna het deukje eruit drukken. Een nieuwe techniek op dit gebied is het deukje eruit trekken met behulp van een lijmstift. Flauwe deukjes kunnen gemodelleerd worden, het deukje mag echter niet onder en/of achter spanten in deuren, daken en motorkappen bevinden. Middels divers gereedschap (lange staaf/lepel) wordt, indien mogelijk, zonder demontage van delen een deukje terug gedrukt.

Plaatwerk

Het terugbuigen van een ingedeukt/verbogen plaatdeel, opgevolgd door schuren, plamuren en spuiten. Gevouwen/scherpe deukjes en grote deuken vallen onder verbuiging van het plaatwerk en dienen gerepareerd te worden middels plaatwerk, dit betreffen slechts schades aan metalen delen van een voertuig. Verbuiging dient buiten de norm van modelleren te liggen. De prijs van het herstel dient lager te zijn dan het eventueel vervangen van een deel.

Polijsten

Lichte oppervlakkige krasjes welke niet door de lak heen zijn, kunnen gepolijst worden met een speciaal poetsmiddel. Door polijsten krijgt de lak zijn glans weer terug.

Ruit reparatie

Harsen is een methode om de ruit te ontdoen van pitjes. Om krassen van ijskrabbers en ruitenwissers te verwijderen kan men de voorruit polijsten. Indien een pitje is uitgelopen tot een scheur dient de ruit vervangen te worden. Indien een pitje erg vuil is kan deze niet meer gerepareerd worden middels harsen.

Spot-repair

Het plaatselijk repareren van ‘kleine’ schades. Krassen tot maximaal 10 centimeter evenals delen van bumpers kunnen gerepareerd worden middels spotrepair.

 

Spuiten

Een geheel deel van de auto opnieuw spuiten. Een controlemiddel is het vochtig maken van de plek. Als er dan geen beschadiging zichtbaar is, is het géén spuiten, maar kan de plek met de handeling “poetsen” behandeld worden. Uitspuiten is noodzakelijk bij metallic kleuren. Over het algemeen kost het uitspuiten van een deel ongeveer de helft van het spuiten van dat deel. Daar komen de kosten voor demontage en montage nog bij. Uitspuiten is noodzakelijk bij delen die naast elkaar en in dezelfde ‘richting’ of ‘lijn’ liggen. Bij het spuiten van de motorkap worden de zijschermen uitgespoten. Bij het kofferdeksel en de achterklep (boven/onder) wordt er niet uitgespoten. De onder vermelde prijzen zijn inclusief demontage, voorbewerken, spuiten, uitspuiten en montage. Prijzen voor metallic lak kleuren zijn altijd hoger dan uni lak kleuren. Dat komt voornamelijk door het uitspuiten en de hogere verfprijs van metallic lak kleuren.

 

Velg reparatie

Om de velg te herstellen moet er geslepen en gespoten worden. De krassen worden hierdoor weggewerkt. Een andere manier om de velg te herstellen is poeder coaten. Een velg die met poeder coating is behandeld is veel sterker dan een velg die gespoten is. Het nadeel van poeder coaten is dat de orginele kleur niet te herstellen is, daarom is het noodzakelijk om vier velgen te laten behandelen voor een mooi resultaat. Als er drie velgen gespoten moeten worden is het meestal raadzamer om vier velgen te poeder coaten.